Лидерство по време на криза. Как да бъдеш лидер.

Лидерство по време на криза. Как да бъдеш лидер.

Когато един бизнес се сблъсква с трудности, способностите на висшия мениджмънт и по-специално тези на изпълнителния директор, могат да разграничат банкрута и оцеляването.
Всъщност, един истински лидер е способен да използва кризата, за да реформира компанията, така че да я заздрави и постави в по-добра позиция, от която да се възползва от видоизменените условия на пазара. Кои са характеристиките, които изпълнителният директор на една компания трябва да прояви, когато настъпи криза?

Запазете самообладание

Ако продажбите ви рязко паднат, поради нов конкурент на пазара или ако най-добре продаваният ви продукт не може да бъде произведен, защото ключов ресурс липсва на пазара, нямате много възможности за бърза реакция.

Този проблем може да бъде разрешен, само след добре обмислена стратегия- очевидно кризата не може да бъде под вашия контол веднага, но вие имате контрол върху това как ще реагирате спрямо нея.

 

Всеки във вашата фирма ще ви наблюдава и ще следва вашето лидерско поведение. От вас зависи да запазите спокойствие и да използвате необходимите инструменти за овладяването на трудната ситуация, в която се е озовала компанията ви.

Не се страхувайте да взимате решения

 

Запомнете, че една отчайваща ситуация изисква взимането на отчаяни мерки. Ако имате целогодишно губещо производство или постоянно падащи продажби в някой от отделите/магазините, то може би е време да ги закриете, преди да за завлекли цялата компания надолу.

Вашите решения не може да се харесат на всички- неминуемо е някои хора да бъдат враждебно настроени. Вие като лидер сте длъжни да направите най-доброто за тях и да продължите напред.

Джак Уелч, изключително успешният изпълнителен директор на General Electric, печели  прозвището „Неутрона Джак“, поради безцеремонния си мениджърски подход-той уволнява целия мениджърски екип, на всички нива и закрива много от отделите на компанията.

General Electric се задържа на върха в продължение на две десетилетия, предимно защото Джак Уелч има куража да продължи да прави това, което смята, че е най-добре за компанията, независимо от критиките, които търпи.

Променете курса- бъдещето на компанията ви може би зависи от това

През 1943 г. Томас Уотсън, президент на IBM, в една своя реч за търсенето на компютри, казва: „Мисля, че глобалният пазар на компютри обхваща може би пет компютъра.“ Няколко десетилетия по-късно, през 1977 г. Кен Олсън, основателят на Digital Equipment Corporation, казва: „Няма причина някой да иска компютър вкъщи.“

И двете предсказания са направени от топ мениджъри на глобални компании, станали впоследствие лидери на пазара.  Как така те стават толкова успешни, след като това, което предричат, се оказва напълно погрешно? Те не са се страхували да променят посоката, когато виждат, че има търсене на техния продукт.

Малки са шансовете за излизане от кризата, освен ако изпълнителният директор не е способен да „галзванизира“ екипа на топ мениджмънта, който да се изправи лице в лице с критичната маса проблеми, с които компанията се сблъсква.

Легенадарно е овлaдяването от Johnson & Johnson на кризата с Tylenol (тиленол- болкоуспокоително лекарство, б.пр.). През 1982 седем човека умират в района на Чикаго, след като взимат капсули Тиленол, в които се оказва, че има цианид- отрова, сложена от някого нарочно.  Компанията решава да изтегли от пазара 31 милиона бутилки тиленол и да изкара нова продукция в опаковка, защитена от неумело изполване.

Година по-късно делът на Johnson and Johnson в пазара на аналгетици се покачва от 7% на 30%. Шефът на борда на директорите на компанията Джеймс Бърк е щедро възнаграден с лидерското място в компанията, което всъщност изкарва Johnson and Johnson от блатото на кризата.

Силното лидерство е жизненоважно.

Основната разлика между компания, която оцелява в криза и такава, която потъва, е в лидерството. Ако топ мениджмънтът може да предостави пътеводителен план в необходимата посока, тогава компанията може да излезе по-силна; в позиция, от която да се справи с предизвикателствата на пазара.­­­­

2018-10-11T13:28:46+00:00

Контакти

ул. „Златен рог“ 22., етаж 5, офис 13 София 1407 България

Phone: +3592 423 46 32

Mobile: +359 882 401 633

Web: Уеб сайт