Споделената икономика – нова форма на икономиката или мимолетно явление?

Споделената икономика – нова форма на икономиката или мимолетно явление?

„Споделена икономика“ е чудесен нов термин, обозначаващ свързването на излишъка от ресурси или активи с търсенето им. Тази тенеденция се появява, когато някои предприемачи откриват възможности, произтичащи от демографските динамики, глобалните икономически сили, урбанистичните стойности, климата и наличието на ресурси и технологии.

Прогнозният дял на споделената икономика е огромен. Прайсуотърхаус прогнозира приходи от над 300 млрд. долара до 2025г., генерирани от петте ключови сектора (споделено настаняване, споделено пътуване, споделени финансови услуги/музика/тв и видео стрийминг, както и споделено задаване на работни задачи онлайн).

Стратегически възможности

Споделената икономика, била тя мимолетно явление или устойчива нова форма, общо взето предлага три възможни стратегии, които вашата компания би усвоила:

  1. Създайте своя „органично вградена“ концепция на принципа на споделената икономика или диференцирайте продуктите/услугите, които предлагате.

Някои компании усвоиха подхода „направи си сам“, например Daimler пусна Car2Go през 2009 г.- услуга за споделено пътуване, която бързо се разпространи в големите градове на Европа и Северна Америка. Скоро след това BMW и Sixt последваха Daimler и обединиха усилия, създавайки DriveNow- още една платформа за споделено пътуване, която се предлага в  големите европейски градове.

Този подход отнема време, пари и други ресурси – в този случай ще са ви нужни точните хора, с подходящ набор от умения, което би означавало организиране на нови обучения на персонала или наемане на още хора с необходимите умения. Ще е нужна и нова, адаптирана инфраструктура.  И двата подхода са ресурсоемки и осеяни с трудности.

 

  1. Партньорство с платформи на принципа на споделената икономика.

Toyota и Uber изграждат договорено партньорство в споделеното пътуване, Funding Circle си партнират със Santander UK, като Santander активно насочват клиенти от малкия бизнес към Finding Circle, осигурявайки им по-широк достъп до финансиране, а Caterpillar сключва договор с Yard Club – стратъп компания, развила платформа за споделено отдаване под наем на оборудване – тази споделена услуга помага на клиентите да максимизират употребата и продуктивността на оборудването, което притежават. Партньорството на Tesla и Airbnb е пример за още по-висока степен на предприемчивост и креативност – доставка на зарядни станции за подбрани домакинства по целия свят, услугата стартира в Калифорния. Такова сътрудничество дава достъп на партниращите си компании до нови клиенти и пазари, което конвенционалната икономика не предлага.

Тази стратегия, както се вижда от партньорството на Toyota и Uber, се оказва подходяща в по-дългосрочен план, където партньорите споделят идеи от общ интерес – тези идеи трябва да се проучат и изследват, преди услугата да е пусната. Често мащабът на вече пуснатата услуга е ограничен, както е в случая Tesla-Airbnb в Калифорния.

Този подход се смята за по-устойчив от подхода „направи си сам“- партньорите вече са доказали своя елемент на бизнес модел и пазарна възприемчивост – по този начин рискът при навлизането на пазара бива намален до известна степен.

Добре е обаче да се запомни, че нито едно бизнес партньорство не трае вечно- както началото, така и краят му трябва да са предварително планирани и обмислени.

 

  1. Придобийте и интегрирайте вече съществуваща платформа на споделената икономика.

Това е най-добрият вариант- ако имате достъп до капитал, имате възможност да се сдобиете с вече съществуваща платформа, базирана на принципа на споделената икономика. Това вече го видяхме при AccorHotels, които платиха 117млн. британски паунда за лондонския стартъп Onefinestay- компания, предлагаща споделено настаняване във високия сегмент на недвижимите имоти, в комбинация с хотелски услуги, предлагани на пътуващи и хостващи собственици на недвижими имоти.  Друг пример е придобивката на PayPal – порталът за плащания Braintree, който захранва и генерира автоматизирани онлайн разплащания за търговци и компании. Тази сделка на стойност 800 млн. американски долара беше сключена в края на 2013 г. Zipcar, най-голямата в света компания за споделено пътуване, беше купена от глобалната рент-а-кар компания Avis Budget, която плати 307 млн. британски лири през 2013г. В случая рисковете са при успеха на  интеграцията, културния сблъсък, където старото среща новото, както и излизането на печалба след една доста мащабна и скъпа придобивка.

Много от дадените примери са от няколко подбрани сектори на икономиката- автомобилна индустрия, хотелиерство и финасови услуги. Несъмнено примери могат да се намерят и в други бизнес сектори. Въпросът е: “Колко е подготвена вашата компания да оцелее и процъфти в споделената икономика?”.

2018-10-11T13:34:49+00:00

Контакти

ул. „Златен рог“ 22., етаж 5, офис 13 София 1407 България

Phone: +3592 423 46 32

Mobile: +359 882 401 633

Web: Уеб сайт